Out Of The Blue

Sunday, August 31, 2008
دون يدون أنا أدون
مساء الخير عليكوا وكل سنة وأنتوا طيبين بمناسبة رمضان ويارب يعود عليكوا أيامه بكل صحة وسعادة وعبادة


أنا عملت حاجة كده متفهموش تقرير ولا ملاحظات ولا ايه بالظبط بس حساها لذيذة ويارب تعجبكم


أنا بقلب في المدونات كتير وأقرا كتير بس كتير قوي مبعلقش فالحكاية دي خلتني اخد بالى وألاحظ حاجات كتير في منها اللذيذ وفي منها اللى مش لذيذ



مدونات كتير بتتشابه أسمائها وبوستات كتير بتتشابه أسمائها وأفكار كتير موجودة في كل مدونة وبوست تلاقى ان مفيش مدونة بتخلى منه


المهم سيبنا من المقدمة الطويلة اللى مش عارفة اقولها ونخش على الملاحظات وهاجزئها عشان ميبقاش البوست طويل وممل وحبة تشويق بقى





أول موضوع لقيته منتشر وبيستفزني جدا جداااااااااااا ومعرفش ليه مع أن دي حرية شخصية وممكن أنا نفسي ألاقيني عملت كده في يوم من الأيام بس أهو بقى بيستفزني وخلاص


حكاية قفل المدونة


بتختلف الأسباب طبعا بس منها اللى اتضايق من التعليقات او حد استخف بمدونته فقرر يقفلها فالمدونين التانين يتحايلوا عليه لا ارجع لا متبطلش كانت أزميرالدا كاتبة موضوع عن اللى بياخدوا التدوين على صدرهم لان الموضوع ده برضه بيستفزها بس هي كاتباه بخفة دم جميلة قوي



في بقى اللى بيقفل وميفتحش تاني خاااالث

خااااالث


واهي مدوووونة بتقفل وصاحبتها متعرفش هاترجع تاني ولا لأ


وده هيرجع مع العام الدراسي الجديد مش عارفة ايه الغموض ده ؟؟

مدونة أسرار أنثى من أحلى المدونات الأدبية اللى دخلتها وقفلت معرفش ليه

في اللى بيقفل ويرجع في كلامه
ادي واحدة
ادي التاني بقى بس ده مش فاهماله خالص كان كاتب في مدونة وقفلها لسبب غريب وفتح واحدة تانية وقفلها برضه وبعدين رجع يكتب فيها تاني


وفي الغالب التلاتة محدش بيقول سبب تركه للمدونة ولا سبب رجوعه أيضا


من أجرأ وأحلى المدونات وقفلت بسرعة قوي يخسارة

من أشهر المدونات ولغاية دلوقتي مش عارفين ايه اللى حصل
طهقااااااان





حاجة غريبة بقى لاحظتها في مدونات كتيرة عبارة عن قهاوي !!!!!
بهزر معاكوا طبعا هما مش قالبينها قهوة ولا حاجة لا دي اسماء مدوناتهم لها علاقة بالقهاوي او القهوة او الشاي هكذا يعني



القهوة العالية

حكاوي القهاوي

قهوة زيادة

مقهى فيروز









شوفتوا أسامي المدونات قهوة كتير قوي إزاي المفاجاة بقى اللى لاقيتها إن مفيش حد تقريبا يعني دخلت لقيته بيكتب أدب قصص أو شعر أو نثر أو أي حاجة إلا وعنده بوست على اسم قهوة أو شاي برضه أو حتى كاكاو المهم إن يكون في فناجين في الموضوع





دي حاجة شدت انتباهي قوي

بدايةً عشان نعرف سر اعجاب الناس بالقهوة لازم نعرف اصلها وفوايدها






ومع قصص المتميزة دائما سنووايت وقصتها فنجان من الشاي



ونعيش شوية مع ذكريات كوب الشاي من



طب نغير شوية كده ونجيب نسكافيه


طب حبة كاكاوووووو كمان عشان متزهقوش

وذكريات ويوميات الناس بقى مع القهوة والفناجين المختلفة مش هاتخلص


واحد شاي

فنجان قهوة

قهوة البصريين

واحد شاي

يارب ماتكونوا اتلسعتوا من أي بوست واستنوا البقية ده يعني لو عايزين :)
posted by Sara @ 8/31/2008 07:37:00 PM  
31 Comments:
  • At 10:11 AM, Blogger Esraa Hamed said…

    البوست بجد تحححححفة يا سارة
    انا دايما بتشدني اسم اي مدونة فيها قهوة و علطول القيني سبت اي حاجة كنت داخلة اعملها و فتحتها اشوف صاحبها بيتكلم عن ايه

    طبعا بعد ما احط الرد هنا هروح بردو اشوف اللينكات اللي حطيتيها

    اسلوب عرضك في البوست ده بجد هاااايلة
    اما عن حكاية قفل المدونات بردو بتضايقني
    مع اني مصادفتهاش من ساعة مع بدأت تدوين الا مع اسرار انثي اللي بجد كنت بحب مدونتها جدااااااااا
    و نفسي اعرف فعلا قفلتها ليهدي كمان حذفتها خالص

    سيبك انتي كل سنة و انتي طيبة يا قمر
    و رمضان كريييييم عليكي
    :))

    ▒▒♥▒▒♥▒▒♥▒▒♥▒▒♥▒ ▒▒♥▒▒♥▒▒♥▒▒♥▒▒♥▒ ▒▒♥▒▒♥▒▒♥▒▒♥▒▒♥▒ ▒▒♥▒▒♥▒▒♥▒▒♥▒▒♥▒ kol 3am w antom be5eer ▒▒♥▒▒♥▒▒كـــــــــريــم♥▒▒رمضــــــــان♥▒▒♥▒ ▒▒♥▒▒♥▒▒♥▒▒♥▒▒♥▒ ▒▒♥▒▒♥▒▒ ♥▒▒♥▒▒♥▒

     
  • At 10:42 AM, Blogger Unknown said…

    تقرير جميل وعرفنى الدنيا بقت عاملة ازاى فى العالم بعدت عنه كتير فى الفترة اللى فاتت

    جزاكى الله خيرا اختى الكريمة

    وكل سنة وانتى بألف خير وصحة وسعادة يارب اللهم امين

     
  • At 4:32 PM, Blogger ShimaaMahdy said…

    بجد تقرير حلو و قيم من وجهه نظرى

    لانه الصراحه عارفنى على بعض المدونات اللى مش كنت اعرفها

    منتظرة الباقى

    كل سنه وانتى طيبه

    صيامًا مقبولًا وإفطارًا شهيًا

    ويارب مايجى اليوم وتقولى فيه هاتسيبى التدوين انتى كمان D:

     
  • At 8:59 PM, Blogger Sara said…

    esraa hamed
    -----------
    بجد مبسوطة قوي انه عجبك كده وياريت تشوفي اللينكات بجد فيهم مدونات هايلة هايلة فوق الوصف
    وانتي طيبة ياحبيبتي والف الف الف مبروك عالكتاب


    إنسانة
    ------
    جوانا وإياكم إن شاء الله وكل سنة وانتي طيبة ومتشكرة على دعواتك الكريمة واتمنى ترجعي العالم ده تاني ومتشكرة على ردك بجد ومتابعتك ويارب يعجبك بقية التقرير
    شكرا


    shaimaamahdy
    ------------
    ربنا يخليكي ياشيماء يارب رفعتي من معنوياتي كتير لما تشوفي ان تقريري قيم ده كتير على متشكرة قوي بجد
    وياريت تشوفي ولو بعض المدونات دي لان فيها حاجات متميزة بجد
    وانتي طيبة ويارب تكون كل ايامه فرح عليكي وميجيش على حد فينا يوم يسيب التدوين خاااااااالث خاااااااااالث
    :)

     
  • At 11:50 PM, Blogger كـــيــــــــارا said…

    موضوع جميل اوي

    وتقرير وافي جدا

    مجهودك رائع بالفعل

    تحياتي

     
  • At 11:56 PM, Blogger abderrahman said…

    بوست جميل جدا

     
  • At 1:08 AM, Blogger Sara said…

    كيارا
    -----
    شكرا ياجميل على تقديرك وزيارتك وانا مبسوطة بجد انه عجبك وعجب الناس

    بس أوعوا تكونوا بتجاملوني
    مش عارفة بقى عندي ليه ارتكاريا خوف من ان الناس تجاملني

    ولايهمك مني سيبك المهم انتي منورة ورمضان كريم


    Abdou Basha
    -----------
    شكرا لزوقك وزيارتك كل سنة وانت طيب

     
  • At 1:41 AM, Blogger سنووايت said…

    بجد تقرير جميل يا سارة وملاحظات جامدة جدا اكيد اخدت منك وقت طوييييل
    كل سنة وانتي طيبة
    ورمضان كرييييييييم

     
  • At 8:49 AM, Blogger أُكتب بالرصاص said…

    كل عام وانت بخير يا سارة
    وشكرا على التقرير الجميل دا

    والله يسامحك
    لان الواحد دلوقت في التاسعة صباحة ومحتاج فنجان القهوة بتاع كل يوم

    ولكن
    رمضان كريم


    بالنسبة للينك البوست
    ممكن تضعي هذا اللينك
    وهايحدف أي حد على الموضوع طوالي
    http://aktobblrosas.blogspot.com/2007/04/blog-post_29.html

     
  • At 2:24 PM, Blogger بنت الشاميه said…

    رمضان كريم وكل عام وانت بخير

    البوست اكثر من رائع ويدل على قوة ملاحظاتك ودليل على انك قارئه ممتازه للمدونات

    لقد زادنى شرف بوضعك لاسم مدونتى الصغيرة فى بوستك وهذا دليل ان العالم ما هو الا قريه ضغيره
    جميل ان يتواصل الانسان مع اخوه الانسان بدون تكلفه وببساطه شديده

    ومرة اخرى رمضان كريم لك وللشعب المصري الطيب

     
  • At 12:03 AM, Blogger مصعب رجب said…

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    أختي الكريمة :

    أولا : جزاكم الله خيرا على زيارة مدونتي وأنا سعيد جدا بهذه الزيارة .

    ثانيا : بالنسبة لقفل بعض المدونات :
    أحيانا تكون هناك ظروف لا نستطيع معها أن نعلن أسباب توقفنا عن التدوين .

    ولكن ما يستفزني فعلا ذلك الذي بدلا من أن يغلق التعليقات ويترك المدونة مفتوحة أو حتى يغلق المدونة أمام الجميع ، فإنه يقوم بمسح كل التدوينات التي كتبها من قبل ويترك تدوينة واحدة فقط يقول فيها :
    تم مسح المدونة .

    ثالثا : بالنسبة للأسماء : أنا أتوقع أن كثير من هذه المدونات تهتم بالتفكير المرتبط عند المصريين بالشاي والقهوة أو المنبهات عموما .

    جزاكم الله خيرا
    تقرير جميل وإن كان يحتاج إلى مزيد من التحسين .

     
  • At 2:45 AM, Blogger Unknown said…

    انا شايفه ان التدوين كتابه
    والمدونه كشكول بنكتب فيه
    بس الفرق ان كل الناس بتقراه
    و فعلا يمكن أحيانا بتبقي ممله أوي ان حد يقول انه هيتوقف بس كل واحد و ليه أسلوه
    ههههههههههه
    انا كان عندي مدونه و بطلت اكتب فيها
    بس لسه مفتوحه
    هههههههه

    بس التدوين عمره ما كان مهنه

     
  • At 10:13 AM, Blogger Sara said…

    سنووايت
    -------
    متشكرة ياسنو فعلا هي اخدت مني وقت طويل قوي
    وانتي طيبة ورمضان كريم






    أكتب بالرصاص
    ------------
    العفو وأنت طيب
    ههههههههههه معرفش ليه الناس بتدمن المكيفات دي بمزاجها ومكنتش فاكرة القهوة داخلة قوي كده في تكوين مجتمعنا عامة متزعلش هانت كلها 28 يوم بس ولو اني مبحبش رمضان يخلص
    كل سنة وانت طيب
    وانا حطيت اللنك خلاص
    شكرا على مرورك






    بنت الشامية
    -----------
    متشكرة جدا ليكي وبجد مبسوطة انه عجبك
    وشاكرة قوي لزوقك
    نورتيني والله
    وانتي طيبة ورمضان كريم







    أبو أسامة - مدونة كباية شاي
    ---------------------------
    أولاً: جزانا وإياكم
    ثانياً: طبعا دي حرية شخصية لاي مدون وأنا لازم احترم قراره بس الواحد بيبقى عنده فضول او زعلان مش اكتر
    وشكل كده اي كان الاحساس اللى بيسيبه للناس من الواضح ان الاحساس الغالب بس هو الاستفزاز

    ثالثاً: أنا مستغربتش قوي اسامي المدونات تكون كده بس اللى فعلا استغربته الكتابات الادبية اغلبهم مستخدم المنبهات دي وحبيت اسجل الملاحظة دي في بوست يكون دمه خفيف عليكوا شوية

    شكرا على تعليقك الوافي واتمنى تقولى ايه اللى محتاج تحسين عشان اللى جاي ف يالسكة اخد بالى من الحاجات اللى هاتقولها
    شكرا ليك مرة تانية








    عاقلة على أرض الجنون
    -------------------
    *انا شايفه ان التدوين كتابه
    والمدونه كشكول بنكتب فيه
    بس الفرق ان كل الناس بتقراه*
    والله نفس اقتناعي بالظبط التدوين عبارة عن مذكرات الناس بتشاركني فيها ارائها وانا بشركهم في ايامي واحداثي وافكاري

    سؤال بقى مبقتيش تكتبي في المدونة ليه ؟؟؟ سؤال يطرح نفسه ويارب ماتقفليها خالص ان شاء الله

    كل سنة وانتي طيبة

     
  • At 1:05 PM, Blogger طهقان said…

    شكرا سارة على سؤالك

    وانتظريني بعد رمضان

    أنا موجود

     
  • At 7:17 PM, Blogger منه مرتجى - عازفة الأوتار said…

    كل سنة و انتى طيبة اولا يا جمل
    رمضان كريم و ربنا يعيده عليكى يا رب

    التقرير حلو جدا و ميرسى على المجهود المبذول فيه
    و بصراحة فيه مدونات جميلة جدا انا عماله كل شوية افتح ابص عليها واحدة واحدة

    وميرسى على انك اختارتى احد بوستاتى و حطيتيه فى التقرير الجميل ده
    تسلم ايدك يا قمر

    تقبلى مرورى المتواضع

     
  • At 10:19 PM, Blogger Unknown said…

    سؤال بقى مبقتيش تكتبي في المدونة ليه ؟؟؟ سؤال يطرح نفسه ويارب ماتقفليها خالص ان شاء الله


    عشان الكشكول خلص :D

    بس كده فبالتالي بتحتاجي كشكول جديد بس كده
    يعني نوع من التغيير

    و يمكن عشان المواضيع اللي في الكشكول القديم بالرغم من انها حلوة و كده بس ممكن تكوني مش عاوزه تقريها تاني


    و متخافيش مش هقفل الجديده
    هههههههههههه

    فيه حاجه تانيه نسيتي تقولي عليها

    موضوع حجز أول تعليق ده
    مش عارفه هو مش مهم اوي بالنسبالي بس لما بلاقس ان انا اول تعليق بحس باني عندي كلام كتير بما اني لما باجي أعلق بقرا جميع التعليقات اللي فاتتني قدر الامكان و لما بحس ان فيه إضافه بضيف .. مفيش إضافه بفضل حاجه من اتنين أقول رأيي بقي أو اني أستفيد و أمشي

     
  • At 4:04 PM, Blogger Ahmed Fouad said…

    وبالرغم من إني ذيك تماما مواطن مصري كسول بقرأ فقط وما بحبش أعلق إلا إن فعلا موضوعك جميل وملاحظاتك في محلها ...تحياتي ورمضان كريم....

     
  • At 7:14 PM, Blogger عايش... ولكن !!!! said…

    هههههههه جامده اوى الملاحظات دى يا ساره
    بس تعرفى ان اسم المدونه سواء بقا قهوه ولا اي حاجه بيشد
    يمكن بيعملوها كده علشان اللى يدخل ياخد طلبات ههههه
    دمتى مبدعه
    علاء

     
  • At 12:17 AM, Blogger Sara said…

    طهقان
    -----
    عود أحمد يافندم هاتنور التدوين تاني
    يعني اشيل اسمك من التقرير ولا اكتب جمبه ايه بالظبط





    عازفة الأوتار
    ------------
    ياه ده كله شكر
    العفوووووووووووووووووووووو
    منورة انتي مدونتي
    وموضوع اول تعليق ده بيستفزني جدا بلاش اتكلم عنده كمان انا قصدت احط تقرير بحقايق من غير ماقول رايي لان في حاجات كتير بتضايقني وده رايي اللى يخصني




    ebn masr
    --------
    انا فعلا بكسل في التعليق كتير واهم سبب في الكسل ده ان في كتابات طتير بتعجبني بس مش عارفةاحللها هي عجبتني وبس وانا بخش اقرى كتير فبزهق من كلام رائع وخطير بجد مع اني والله اقصده بس كتير قوي حاجات بتعجبني قوي فانا بزهق من كتر التعليق فمبعلقش
    الله اكرم كل سنة وانت طيب





    عايش ولكن
    ---------
    شكرا ليك وفعلا عندك حق في كتير بيكتبوا اسامي تشد جدا وفي كتير بقى من الاسامي دي تخش تلاقى مدونات عادية مجرد واحد بيكتب مواقف بتحصله في حياته باسلوب عادي جدا يعني مدونة شخصية جدا
    رمضان كريم

     
  • At 4:26 PM, Blogger Jack Sparrow said…

    و انا اول العائزين يا سيدتي
    ..
    بجد بجد سعدت جدا بتعليقك يا سارة
    و سعدت اكتر و الله بدون مبالغة او مجاملة بقراءتي لاول بوست عندك
    فعلا يستحق لقب تقرير مع مرتبة الشرف
    اكيد اخد منك مجهود جامد تشكري عليه
    و لعلمك رغم اني اخر واحد المفروض يتكلم في الموضوع ده
    بس انا بتضايق اوي لما الاقي حد قفل مدونته
    النهاردة و الله اصطدمت بأربعة من اعز اصدقائي دفعة واحدة
    كاميليا
    لي لي
    ابو خالد
    وزة

    اربعة ياربي في يوم واحد
    ؟؟؟؟؟

    اكيد ليهم ظروفهم الخاصة جدا

    مش هطول عليكي بقى في اول تعليق
    بس اكيد مش الاخير

    رمضان كريم

     
  • At 4:16 PM, Blogger morsy said…

    شكرآ لزيارتك ليا ومدونتي
    تقريرك حلو اوي وجريء
    وان شاء ربنا يوفقك
    بقولك زوري مدونة انها الحياة هتعجبك
    تايه

     
  • At 4:19 PM, Blogger morsy said…

    شكرأ لزيارتك ليا ومدونتي
    بجد موضوع وملاحظات قوية
    بقول ايه زوري مدونة أنها الحياة هتعجبك

     
  • At 4:27 AM, Blogger morsy said…

    ايه مش نويا تزوريني تاني
    تايه

     
  • At 4:06 AM, Blogger المتبهدلون في الأرض said…

    جميل قوي البوست الظريف ده



    كل عام وانتي الى الله اقرب

    ورمضان كريم
    وعيد سعيد
    وكل سنة وانتي طيبة
    وكل التحيات اللي في الدنيا

     
  • At 1:22 PM, Anonymous Anonymous said…

    ياستى الله يصلح حالك مش اوى كده
    المسألة لا تستحق بوست والله
    بس كل الموضوع انى فقدت اهتمامى بالتدوين
    وعلى كل حال انا باكتب دلوقتى رواية عن الدار فى مدينة نصر لو مهتمة يعنى وان شاء الله يتنشر قريب اوى
    احترامى
    يارا باب مردود
    وصاحبة قهوة فيروز

     
  • At 4:58 PM, Blogger Sara said…

    Jack Sparrow
    ------------
    متشكرة قوي بجد على تعليقك وزيارتك لي وبجد متشكرة على تقديرك لان بجد اخد مني مجهود وياريت تقولى على عناوين مدونات اصحابك عشان اضيفهم للقايمة :)

    كل سنة وانت طيب ورمضان كريم





    morsy
    -----
    مش عارفة ليه كل لما اشوفالصورة اشوفها ليوم كينج وبعيدن اكتشف انها وردة خداع بصريمتعمد مش كده
    ياريت تسبلي لينك المدونة عشان اشوفها ومتشكرة جدا لزيارتك وتعليقك بس انا بكتب كل فترة وبتابع المدونات على قد مقدر على حسب ظروفي والله مابتسمح





    زرابيح أبو الليل
    ----------------
    متشكرة قوي على تعليقك ومبسوطة ان البوست عجبك وبجد بجد شكرا على التحيات دي كلها لان فيها كل سنة وانتي طيبة والنهاردة عيد ميلادي
    ايه رايك في المفاجاة دي
    يلا عايزة التورتة بقى





    Anonymous=يارا
    ---------------
    صاحبة كدونة قهوة فيروز ياريت تكوني قريتي التقرير كويس عشان انا حاطة مدونتك ضمن المدونات اللى اساميها تتضمن القهوة مش عشان حضرتك قلتى المدونة وكمان انا مقلتش كده خالص ومعرفش انك قفلاها يعني مش هاخمن من نفسي
    شكرات على مرورك وياريت تقري التقرير تاني

     
  • At 5:53 AM, Blogger طهقان said…

    لا تشليليه ولا تكتبي جنبه
    اولا
    دا شرف ليا انه يكون في لتقرير

    ثانيا

    هي مجرد وعكة تدوينية وتمر عل ىخير

    وانتظرونا

    او
    انتظروني انا لوحدي

     
  • At 12:48 AM, Blogger رحــــيـل said…

    ههههههههههههههههه

    عسل ياساره بجد

    بقى انت واخده بالك من كل ده

    وفى كمان قهوه بالفانليا
    لشيماء

    عيد سعيد عليكى

     
  • At 7:50 PM, Blogger نسر الشرق said…

    الحقيقه ان انا اول مره اشوف مدونه بالكرم ده
    رغم ان انا مشربتش حاجه
    بس الواجب وصل
    ياريت اشوفك هنا
    http://nisr-elsharq.blogspot.com/

     
  • At 6:53 PM, Blogger أحمد فياض said…

    بوست لطيف يا سارة..وموضوع القهوة والشاي ده غريب قوي..أنا مثلا بكتب قصص ومقالات أدبية وبحب القهوة لكن ماكتبتش عنها..فكرة كويسة !..تحياتي

     
  • At 2:17 AM, Blogger همس الحياه said…

    السلام عليكم سارة شاكرة لكى جدا على زيارتك لمدونتى فى الحقيقة انا لم امر عليها منذ زمن بعيد لكى لا اعود للتدون استطيع القول بانى اعشق التدوين ولكنه جر على من المشاكل ما انا فى غنى عنه ولكنى اليوم صادف وان فتحت مدونه لشخص ما فجرفنى حنينى الى بيتى الصغير فذهبت القى عليه نظرة فوجت الكثير والكثير ممن سالوا على فى غيابى وانا شاكره لهم جدا وفرحه جدا بتواصلهم معى حتى وان كنت غائبة

     
Post a Comment
<< Home
 
About Me

Name: Sara
Home: Zakazik, Sharkia, Egypt
About Me:
See my complete profile
Previous Post
Archives
بحبه هو وهو وبس
Michael Bolton