Out Of The Blue

Monday, July 16, 2007
نتيجتي!!!!!!!!!!!!
الترم اللى فات ده كان انجح ترم لى على المستوى الشخصي والانساني
حسيت في الترم ده ان شخصيتي بتاخد شكل ونموها بيكبر بس يخسارة درجاتي مكبرتش :( ولى اسبابي ولعله الخير ان شاء الله وانا واثقة انه الخير
انا مش بكتب عشان ابرر لنفسي المجموع الفظيع اللى انا جبته او عشان اقول انا لى حق اني اجيبه بس الناس اللى مستغربة تفهم انا جبت كده ليه
والله ياجماعة انا مكنتش بلعب ولا مكنتش بذاكر بالعكس والله ده اول ترم اكون موفقة بين الانشطة والمذاكرة ومتابعة في كل المواد وبنتظم في الحضور
اومال جبت كده ليه ؟؟؟
لسبب بسيط جدا مفتحتش الكتاب ايام الامتحانات والجملة دي مفيهاش مبالغة يعني ممكن حد يقول مستحيل ومش ممكن اكيد فتحته بس والله ماتفتح ومعرفش كان مالى مكنتش طايقة افتح كتاب وفعلا متفتحش
صحابي بيحاولوا يهونوا على ويقولولي حسد بيني وبينكوا انا الكلام ده مش داخل دماغي انا اللى داخل دماغي ان الدرجات دي فعلا درجاتي واستهالها عشان انا اللى عملت كده ايام الامتحانات وكل شخص يتحمل نتيجة افعاله وكنت عارفة ان اليوم ده هايجي وهاندم عليه اشد الندم طبعا
انا راضية جدا عن نتيجتي وبحمد ربنا انها جت في النتيجة مش اي حاجة تانية وعلى امل ان ربنا يكرمني ويهديني في حياتي يارب
المشكلة اني كنت حاسة اني من نوع الشخصيات اللى لما بيقع بيقوم بسرعة وبيقوم اقوى من الاول بس انا دلوقتى حاسة ان الوقعة جامدة قوي وحاسة اني مش هاعرف اقوم منها عشان كده ياجماعة لو حد عنده اي جملة مساعدة او قصة تشجيعية ياريت يقولهالى عشان يرفع من معنوياتي شوية
ارخم حاجة في الموضوع ده اني نكدت على اهلى نكد مش طبيعي وحساهم مكسورين بسببي حساهم كانوا متعشمين في الخير كله ومتعشمين اني افرحهم وعارفين ومتاكدين اني اعرف افرحهم وخذلتهم
هما جايز شايفني بمثل انه مش فارق معايا واني جامدة وبضحك وبهزر وشايفين ومتضايقين من ده لكن والله هما مايعرفوا باللى انا حاسة بيه واد ايه انا زعلانة عشان خذلتهم
مش عايزة اقول هاعوضهم السنة الجاية عن كده عشان زي ماقلت مش متاكدة اني هاعرف اقوم تاني جايز صدمات زي دي لما بتيجي للناس كلها بتبقى دافع ليهم بس مش حاسة انها هاتبقى كده بالنسبة لى
معلش دوشت اي حد بيقرا بي حبيت انفس عن اللى جوايا شوية
posted by Sara @ 7/16/2007 11:14:00 PM  
12 Comments:
  • At 3:14 AM, Blogger Sara said…

    انا جبت جيد جدا بس على الحركرك 753 عشان الناس بس متتخدش تقول جابت مقبول ولا حاجة

     
  • At 3:52 AM, Anonymous Anonymous said…

    امال زعلانة ليه و انتي ما شاء الله جايبة جيد جدا ... يا بنتي فكك و عيشي اجازتك

     
  • At 4:20 PM, Blogger Reda El-Sayed said…

    بسم الله ماشاء الله مبرووك ماهي نتيجة ماشاء الله عليها حلوة

    بس اقولك حاجة ماتفرحيش بالنتجية انها تكون جيد جدا ولا حتي امتياز ولا حتي تطلعي الاولي

    الاول شوفي انت عايزة ايه بكره لو عايزة تمشي في طريق التدريس والماستر وكده ولا انت عايزة تشتغلي وتدخلي في السوق

    لو نفسك في الاول فبقولك شدي حيلك اكتر من كده

    ولو عايزة التانية بقولك مبروك جدا وشدي حيلك بس مش في الدراسة والنجاح وبس ده طبعا شيء جميل جدا جدا لما تتخرجي جايبة امتياز ولا حاجة بس مش هيكون حلو لما تتخرجي وانت ماعندكيش اللي يخليكي تشتغلي واسمك جايبة امتياز

    حاولي تعديلي انا حسيت كده لما تخرجت واشتغلت لقيت اللي جايب مقبول زي اللي جايب امتياز المهم شغلك شكله عامل ازاي مش المهم انت متخرج بتقدير كم

    بعد كده ماحدش بيسال عن التقدير يمكن في الانترفيو وبس

    الف مبروك وعقبال كل سنة ان شاء الله

     
  • At 4:28 PM, Blogger Sara said…

    الله يبارك فيك ياباشمهندس
    هو انا بالفعل مقتنعة بالكلام اللى حضرتك قلته جدا وفعلا مفيش فرق بين اللى جايب مقبول وامتياز غير بامكانياته ومهاراته التقنية بس انا اللى زعلني بس عالنتيجة دي ان اهلى كانوا حاطين امل اني اخش في سلك التدريس والتعيين في الجامعة وكان املهم ومناهم اني احقق الحلم ده وحسيت اني خذلتهم
    عامة انا ان شاء الله اكيد هاشد حيلي السنة الجاية وربنا يكرم

     
  • At 3:21 AM, Blogger الجعرّ و أبورمّانة said…

    أبورمّانة :
    حاسب من الاحزان و حاســـــــب لها ..
    حاسب علي رقابيك من حبلـــــــــــها ..
    راح تنتهي و لابد راح تنتهــــــــــي ..
    مش انتهت أحزان من قبلهــــــــــا؟ ..

    وكمان

    خوض معركتها زي جدك ما خــــاض ..
    صالب و قالب شفتك بامتـــــــــــعاض ..
    هي كده...ما تنولش منها الأمـــــــل ..
    غير بعض صد ورد ووجاع مخاض ..

    ************
    وبعدين ياسارة انتى بتقولى انك كنتى في احسن ترم على المستوى الانسانى .. انا بقولك ده اهم بكتير من التعليم .. كل التقديرات زي بعضها .. لكن الناس مش زي بعضهم .. تجاربك وامكانياتك وطموحك وثقتك بنفسك اهم بكتير من شهادة مالهاش اى مدلول على الواقع
    وعالعموم متزعليش اوى كده .. احنا زي بعض في موضوع النتيجة ده يعني بصرة

     
  • At 8:25 PM, Blogger Sara said…

    الله فكرتني بكلام جميل كنت ناسياه بقالى كتير مفتحتش الرباعيات
    انا بحب الرباعية دي جدا جدا
    حاسب من الاحزان و حاســـــــب لها ..
    حاسب علي رقابيك من حبلـــــــــــها ..
    راح تنتهي و لابد راح تنتهــــــــــي ..
    مش انتهت أحزان من قبلهــــــــــا؟ ..

    شكرا يامحمد عالرد والمساندة انا دلوقتى احسن بكتير وفعلا رجعت زي الاول وان شاء الله احقق بقية اهدافي
    الف مبروك على نتيجتك وان شاء الله في ازدياد

     
  • At 9:04 AM, Blogger Mostafa El-Belliehy said…

    حزنك على النتيجة رغم التقدير ده يستحق الإعجاب، و أنا لا أحبذ الحزن المحبط المؤدى إلى اليأس، لانه لا يدفع صاحبه إلى الأمام. أى حد ممكن يقول، جيد جدا؟ هو حد يطول. لكن مادام انت شايفة انها مش كويسة، تأكدى بإإذن الله ان ده هايكون دافع لكى السنة الجاية، أهم حاجة لا تستغرقى فى الأحزان و الندم حتى لا تحبطى.

    فى نقطة حبيت أضيفها:
    إيه هو طموح البنت فى كلية زى الحاسبات و المعلومات، اللى معروف ان أغلب ان لم يكن كل سوقها فى القطاع الخاص، و هو يعتبر بهدلة بالنسبة للبنت، و يتعارض مع اهتمامها ببيتها طبعا، انا قصدى الاستطلاع و معرفة تفكير بنت فى حاجة زى دى، لا التثبيط.

     
  • At 2:17 AM, Blogger كرانيش said…

    امال ليه حسستينا ان خلاص مفيش امل وهنضطر نضحى بالجنين عشان الام تعيش


    يابنتى فكك بقه

    وافرحى بنجاحك

     
  • At 12:15 AM, Blogger كرانيش said…

    يابنتى انا قلت هنضحى بالجنين عشان الام تعيش

    وحجات من دى


    تقومى تقولى جايبه جيد وفاضل كام درجه عالجيد جدا

    تصدقى بقه ان كده غلط

    يابنتى الحمد لله
    ولا فائده من البكاء على اللبن المسكوب

    خليكى فى اللبن اللى جاى

    احنا بلديات على فكره
    ابقى زورينى

     
  • At 12:16 AM, Blogger كرانيش said…

    طلعى تعليق واحد من الاتنين بقه

     
  • At 4:37 PM, Blogger Sara said…

    Mst® Dev
    اهلا بحضرتك فيالمدونة واشكرك على كلماتك التشجيعية
    بالنسبة لطموح البنات فنسبة كويسة من البنات مش كلهم طبعا بجد من طموحهم الشغل ونفسهم يحققوا التوازن بين العمل والمنزل واعتقد في نسبة عمالة جيدة في السوق ( طبعا الخاص ) من البنات فانا بقول لنفسي مادام هما عرفوا يوفقوا يبقى ربنا يسهل واقدر ده كمان
    كمان في حالتى انا انا طموحى كبير شوية فبالنسبة لى الشغل في القطاع الخاص مجرد مرحلة في حياتي لغاية ما اسس الشغل الخاص بي
    شكرا على تعليقك
    كرانيش
    اهلا بيكي يابلديات لا كده بقى لازم نتعرف بجد على بعض وميرسي قوي على تعليقك وهي كانت حالة حزن وعدت خلاص الحمد لله
    :) شكرا ليكوا كلكوا على تعليقاتكوا

     
  • At 2:39 AM, Blogger Ne3oo said…

    sara
    انا بردو كنت فاكر نفسى من الناس اللى لو وقعت بتقوم بسرعة بالذات فى ثانوى حصلتلى مشكلة لا داعى لذكرها طلعت منها مغرور وحاسس ان كل الناس بتعطف عليا بالعكس الناس كانت عايزة تساعدنى اوى
    فضتلت كدا لاول سنة فى الكلية وحصل كذا موقف رجع ليا ايمانى بنفسى و ايمانى بكل الناس اللى ساعدتنى
    انا عايز اقول ان مهما حصل اكيد حيجى يوم تقعدى مع نفسك تفكرى وتراجعى اللى عملتيه كولو و تصلحى من نفسك
    انا عارف ان الكومنت جه متاخر بس انتى عارفه انى لسه جديد فى الكار
    الموضوع جميل جدا و تقبلى مرورى زى ما بيقولوا :D

     
Post a Comment
<< Home
 
About Me

Name: Sara
Home: Zakazik, Sharkia, Egypt
About Me:
See my complete profile
Previous Post
Archives
بحبه هو وهو وبس
Michael Bolton